22. ročník medzinárodného festivalu divadelných vysokých škôl Istropolitana Projekt sa už blíži!
Medzinárodný festival divadelných vysokých škôl, ktorý organizuje Divadelná fakulta Vysokej školy múzických umení v Bratislave s dvojročnou periodicitou, sa datuje už od roku 1977. V čase od 8. do 13. júna 2018 sa tak bude konať jeho 22. ročník.
Pod menom ambasádorky Emílie Vášáryovej sa v priebehu šiestich dní na doskách piatich bratislavských divadiel predvedie 16 súborov mladých divadelných profesionálov so svojimi súťažnými predstaveniami. Obyvatelia Bratislavy a milovníci divadla majú možnosť byť svedkami toho najlepšieho zo svetového umeleckého školstva aj v uliciach centra hlavného mesta. Krajiny ako Izrael, Arménsko, Rusko alebo Taliansko prilákajú denne v priemere 500 návštevníkov.
„Všetky naše predstavenia boli doposiaľ vždy vypredané. V akúkoľvek hodinu praská kapacita hľadiska vo švíkoch, a práve to tí mladí potrebujú – ten obrovský neutíchajúci potlesk,“ prezradili Svetlana Waradzinová a Zuzana Stranovská, pedagogičky Katedry divadelného manažmentu, ktoré festivalový tím študentov koordinujú.
Na stretnutí dramaturgickej rady festivalu, ktorej členmi sú študenti a pedagógovia DF VŠMU, podliehalo konštruktívnej kritike a analýze viac ako 40 prihlásených inscenácií. „Rozhodujúcu úlohu pri ich selekcii zohrávala originalita interpretácie témy, hereckých prejavov a hlavne inovatívnosť vizuálneho spracovania, ktoré zabezpečí umelecký zážitok z predstavenia aj divákom, ktorí nerozumejú cudziemu jazyku,“ poznamenali predsedovia dramaturgickej rady Štefan Bielik a Karol Rédli, študenti divadelnej réžie. Dramaturgická rada napokon vybrala 16 najzaujímavejších predstavení z celého sveta. V krátkosti priblížime jednotlivé súťažné predstavenia.
Tým najlepším spomedzi súťažiacich odovzdá medzinárodná porota festivalu, ktorej bude predsedať jeden z najvýznamnejších teatrológov dneška prof. Patrice Pavis z Paríža, hlavnú cenu festivalu Grand Prix a ďaľšie 4 ceny v kategóriách – najlepší ženský a mužský herecký výkon, najlepší divadelný počin a špeciálna cena.
Zároveň majú súbory možnosť získať aj 3 študentské ceny, alebo cenu divákov. Študentskú porotu tvoria tento rok na našom festivale mladí divadelníci a študenti z Bulharska, Litvy, Gruzínka a Slovenska.
Organizácia festivalu je v plnej réžii študentiek a študentov predovšetkým z Katedry divadelného manažmentu, ktorí sa starajú o technické zabezpečenie predstavení, o fundraising aj marketing celého podujatia (v spolupráci s agentúrou Made by Vaculik).
Jednotlivé predstavenia sa budú konať v Štúdiu SND, na Malej scéne STU, v Mestskom divadle P.O. Hviezdoslava a na domovská scéna DF VŠMU – v Divadle Lab. Program doplnia nesúťažné predstavenia z produkcie Divadelnej fakulty.
Istropolitana Projekt šíri nadnárodný charakter kultúry, nielen prostredníctvom divadelných inscenácií, ale aj workshopov a diskusií so svetoznámymi osobnosťami dramatického umenia. Sprievodný program zapojí do svojho diania aj novootvorený verejný park na Svoradovej ulici.
Istropolitana Projekt’18 je oslava divadla. Každé dva roky sa na nej stretávajú mladí divadelníci. Festival je akýmsi inkubátorom divadelného umenia. V minulosti sa na ňom zúčastnili mnohé osobnosti ako Buz Luhrmann, Ivan Troja, Milan Čorba alebo Barbora Bobuľová či Róbert Roth. Buďte spolu s nami pri zrode nových hviezd aj vy.
Predstavenie, ktoré prinesú študenti z nemeckého Stuttgartu je inscenácia inšpirovaná fenoménom Hikkikomori v Japonsku a časť príbehu rozpráva osoba, ktorá je odtrhnutá od spoločnosti. Z rovnakej krajiny sa medzi súťažné predstavenie prebojovala aj inscenácia Na dne z najväčšieho mesta spolkovej krajiny Sasko, a teda z Lipska. Gorki napísal svoju drámu v očakávaní, že veci sa zlepšia. Na pozadí súčasných spoločenských podmienok po celom svete, jeho pesimizmus a hľadanie pozitívnej vízie sú aj dnes stále aktuálnymi. Hra sa zaoberá násilím, konfliktami, témou alkoholizmu, kriminalitou ale aj prostitúciou.
Interpretáciu jednej z najväčších postáv divadelného sveta Williama Shakespeara v modernom prevedení prídu predstaviť z Arménska. Predstavenie „Shakespearovské vášne“ bolo vytvorené 3. ročníkom študentov režisérom a hercov. Režisér a študenti si mali naštudovať tvorivé metódy významných režisérov 20. storočia ako V. Meyerhold, Y.Vakhtangov, A.Arto, B. Brecht, P.Bruk, J. Grotowsky, E. Barba a ďalší. Uplatňujúc svoje kreatívne metódy, následne vykonali 10 fragmentov z rôznych tragédií Shakespeara, z ktorých štyri boli spojené v spoločnej osi a stal sa jednou kompaktnou inscenáciou s názvom „Shakespearovské vášne“.
Niekoľko rokov je nepísaným pravidlom a zároveň znakom kvality českého divadelníctva ich účasť na našom festivale. Ani tento ročník nebudú chýbať naši českí bratia z Brna. Inscenácia Mechanický pomaranč je vytvorená na námety rovnomenne knihy od Anthona Burgessa, ktorý má aj známe filmové spracovanie od Stanleyho Kubricka. Témou hry sú úskalia života mladého a nerozvážneho jedinca, ktorá nerozmýšľa nad následkami svojich činov. Tento rok nebude 4esko zastúpené iba jedným predstavením ale rovno dvoma. Druhý titul Šepoty a Výkriky predstaví súbor z Prahy. Kľúčový motív smrti v Bergmanovej poviedke nás postavil pred neľahkú otázku, čím je pre nás, pre našu generáciu, smrť. Smrť, to je koniec života. Znie to až príliš jednoducho, ale vo svojom dôsledku je táto definícia dokonalá. S posledným vydýchnutím strácame možnosť čokoľkvek meniť, zlepšovať, zasahovať do udalostí okolo seba. Umierajúci človek sa postupne dostáva z pozície aktívne jednajúceho samotného pasívneho pozorovateľa. A ostáva mu len dúfať, že jeho smrť prebudí život aspoň v jeho okolí.
Chorvátske predstavenie premeny sa zaoberá sociologickými témami. Spoločnosť predstavuje určitý „nadbytok“, v ktorom existuje rodina, menšia entita, zatiaľ čo jednotlivec predstavuje najmenšiu jednotku, ktorá sa podieľa na formovaní dvoch vyšších entít, rodiny a spoločnosti. Preto vo vzťahu k jednotlivcovi má rodina určité atribúty „nadmernej“ entity, ale súčasne aj rodina a spoločnosť sú tvorené z jednotlivcov. Ale čo sa stane, keď jedna menšia entita začne cítiť, že je odlišnou od toho, čo by očakával nadmerný subjekt? Odpoveď na túto otázku sa možno dozviete práce v tejto hre.
Inscenácia August je titul, ktorý predstaví temperamentné spojenie rumunských študentov herectva a známeho maďarského režiséra Zoltána Balázsa. Bruno Schulz, ktorý napísal poviedku August je majster tvorby fantazijných poviedok, príbehov a dojmov, buduje štruktúru len z nezmyslov. Za týmito štruktúrami však môžeme nájsť skutočný život. Podstata jeho posolstva je skrytá za jeho neustále sa meniacimi maskami a formami.
Poľsko je krajina, z ktorej tento rok taktiež očakávame dvojicu divadelných hier. Z hlavného mesta Varšavy nám predstavia predstavenie Marat/Sade, ktoré je inšpirované britským filmovým hororovým prepisom slávnej divadelnej hry o názorovom strete dvoch veľkých osobnosti francúzskej histórie. Absolventský ročník študentov muzikálového herectva v Krakowe nás prenesie s predstavením Zabila som naše mačky, drahá. Hra je adaptáciou novely “Honey, I killed our cats” od Doroty Maslovskej. Dej sa odohráva vo fiktívnych Spojených štátoch amerických, krajine veľkých možností, rýchlosti, moderného životného štýlu ale tiež v krajine s kolobajúcim politickým systémom, vierou a duchovnými hodnotami. Ako zvyčajne Maslovskej jazyk hrá podstatnú úlohu, dielo je plné anglických výrazov, irónie a vtipu, ktorý sa skrýva v každodennom postmodernom živote.
Hru Hanocha Levina Vražda prvý krát preloženú do arabčiny odprezentuje súbor z Izraela. V hre Je množstvo paralel, ktoré si divák vie či už na základe hereckého prejavu ale ja vizuálny prvkov domyslieť. Súbor šiestich hercov hrá obete aj vrahov, ktorá podieľajú sa na tragickom cykle násilia. Vizuálne hra pozostáva z hromady odevov, ktoré postuplne zapľňajú javisko a poukazujú na krvipreliatie.
“Vrah” je hlasom mladej generácie v Izraeli, ktorá kričí “Nikdy viac!” Z Tel Aviv príde aj súbor, ktorý predstaví klasiku Trójske ženy. Adaptácia Euripidovej tragédie jedným z najväčších Izraelských scénaristov-Hanocha Levina, režírovaná Yairom Shermanom, víťazom tohtoročnej Golden Heagehog Award za najlepšieho režiséra. Trójska vojna, najväčší epos v historií, sa začína únosom najkrašej ženy zo všetkých žien- Heleny od Grékov a končí sa dobytím Tróje. V tento osudný deň, sa ženy v Tróji snažia zachrániť seba a svoje deti od krutého osudu smrti a otroctva, a konfrontujú víťaznú stranu s morálnou dilemou. Hra o vojne, nenávisti a sile žien.
Z historického Rímu nám prinesie herecký súbor súčasnú drámu Talianska s názvom Drevená väznica. Drevená väznica je miesto bez emócií, je to miesto, kde sú drevené kostry ochrancovia. Keď sa ľudské bytosti chcú zabiť, bezprostredne predtým, ako tak urobia, vstúpia do Drevenej väznice a musia si vybrať medzi variantmi: Staň sa drevenou bábkou alebo sa zachrániť. V Drevenej väznici nie sú emócie, emócie sú prítomné len v snoch, v mieste, kde sa skrývajú bájky minulosti.
Syntézu činoherného herectva, ručných plastík, tieňového divadla, bábok, masiek a videoprojekcii nám prinesie súbor z ruského Petrohradu. Minotraurum približuje tému hnevu. Čo nami manipuluje a čo nás môže zmeniť? Minotaurum, ktorý žije v srdci šialeného labyrintu zlosti, závisti, hnevu a nešťastia, ktoré sa každým dňom nazhromažďujú v ľudskom srdci a nakoniec nás mení na zúrivé beštie. Môžeme tomu predísť a sme schopní rozhodnúť sa správne medzi skazou a spásou, hnevom a pokorou?
Bulharsko bude súťažiť s predstavení na motívy novely The Geraks od Eliny Pelina. Hlavnou témou rovnomennej hry je história bulharskej rodiny, jej vznik a rozpad na začiatku 20. storočia – časy, kedy „Ellin Pelin predstavil svoj príbeh“. Archetypálne témy v príbehu o dynamike rodinne orientovanej komunity a rodinnej mytológii súvisiace s myšlienkou „skrytej skúsenosti“ sú témy aktuálne až do dnešného dňa, čo je vážnou profesionálnou výzvou pre rozvoj primeraného divadelného jazyka, ktorý by premenil divákov na nový spôsob myslenia, pokiaľ ide o klasickú prácu Elina Pelina.
S autorským projektom Aspoň sa nemusíme bozkávať prichádza súbor zo Slovinska. Príbeh lásky v alternatívnom dobovom zobrazení.
Domáce súťažné predstavenie je Kurz negatívneho myslenia v réžií Matúša Bachynca. Vystihujú ho tri slová sex, drogy a vozíčky.
Viac info o programe a ďalších podujatiach festivalu na: www.istropolitanaproject.sk alebo u PR manažérky festivalu Barbory Knéblovej na telefónnom čísle +421 904 927 115 a email: press@istropolitanaproject.sk
rezervácie: rezervacie@istropolitanaproject.sk
Pridaj komentár